Yksityisyyden yleiskatsaus
Customize your consent preferences for Cookie Categories and advertising tracking preferences for Purposes & Features and Vendors below. You can give granular consent for each and . Most vendors require explicit consent for personal data processing, while some rely on legitimate interest. However, you have the right to object to their use of legitimate interest.
- Useimmat tässä ilmoituksessa kuvatut käyttötarkoitukset perustuvat tietojen tallennukseen tai laitteella olevien tietojen käyttöön, kun käytät sovellusta tai vierailet verkkosivustolla.Teknologiatoimittajalla tai julkaisijalla voi olla esimerkiksi tarpeen tallentaa eväste laitteellesi kun vierailet verkkosivustolla ensimmäisen kerran, jotta laitteesi voidaan tunnistaa seuraavilla käynneilläsi (käyttämällä samaa evästettä joka kerta).
- Autojen maahantuoja haluaa mainostaa sähköautoja kaupungissa asuville ympäristötietoisille kuluttajille työajan jälkeen. Mainos näytetään kaupunkialueella oleville käyttäjille klo 18:30 jälkeen sivulla, jolla on aiheeseen liittyvää sisältöä (kuten ilmastonmuutosta koskeva artikkeli).
- Vesivärien valmistaja haluaa toteuttaa uusimman valikoimansa verkkomainoskampanjan, jonka avulla valmistaja tavoittaa entistä laajemman yleisön eli mahdollisimman monta amatööri- ja ammattitaiteilijaa ja välttää mainoksen näyttämisen yhteensopimattoman sisällön yhteydessä (esimerkiksi talon maalaamista koskevat artikkelit).
- Jos luet useita artikkeleita parhaista pyöräilyvarusteista, näitä tietoja voidaan käyttää profiilin luomiseen kiinnostuksestasi pyöräilyä kohtaan. Tätä profiilia voidaan käyttää tai täydentää myöhemmin samalla tai toisella verkkosivustolla/sovelluksessa pyöräilyn lisävarustemerkin mainonnan näyttämiseksi. Jos tarkastelet myös autoja luksusautojen valmistajan verkkosivustolla, nämä tiedot voidaan yhdistää kiinnostukseesi parhaita pyöräilyvarusteita kohtaan.
- Vaateliike haluaa mainostaa uutta huippuluokan lastenvaatemallistoaan. Se ottaa yhteyttä toimistoon, jolla on suurituloisten asiakkaiden verkosto ja pyytää toimistoa luomaan profiileja nuorista vanhemmista tai pariskunnista, joiden voidaan olettaa olevan varakkaita ja hankkivan lapsen. Profiileja voidaan myöhemmin käyttää mainosten näyttämiseen kumppanisovelluksissa.
- Verkkokauppa haluaa mainostaa juoksukenkiä rajoitetussa alennusmyynnissä ja kohdentaa mainontaa käyttäjille, jotka ovat aiemmin katsoneet juoksukenkiä verkkokaupan mobiilisovelluksessa. Seurantatekniikoita voidaan käyttää tunnistamaan, että olet aiemmin käyttänyt verkkokaupan mobiilisovellusta juoksukenkiin tutustumiseen ja sitä kautta myös mainonnan esittämiseen.
- Sinusta on luotu profiili perustuen siihen, että olet etsinyt pyörätarvikkeita verkkosivustolta. Tätä profiilia voidaan käyttää kohdentamaan pyörätarvikemainontaa toisen organisaation mobiilisovelluksessa.
- Luet sosiaalisesta mediasta useita artikkeleita mökin rakentamisesta. Nämä tiedot voidaan lisätä profiiliisi osoittamaan kiinnostuksesi mökkeihin liittyvään sisältöön sekä tee-se-itse-oppaisiin.
- Olet katsonut kolme avaruuteen liittyvää videota eri TV-sovelluksissa. Uutispalvelu, jota et ole käyttänyt, rakentaa profiilin perustuen kyseiseen katselukäyttäytymiseen ja merkitsee avaruuden sinua kiinnostavaksi aiheeksi.
- Luet artikkeleita kasvisruoasta sosiaalisen median alustalla ja käytät sen jälkeen aiheeseen liittymättömän yrityksen reseptisovellusta. Sosiaalisen median alustalle sinusta luotua profiilia käytetään esittelemään sinulle kasvisreseptejä reseptisovelluksen aloitusnäytöllä.
- Olet katsonut kolme videota veneilystä eri sivustoilla. Aiheeseen liittymätön videopalvelu suosittelee muita veneilyvideoita, jotka saattavat kiinnostaa sinua TV-sovellusta käyttäessäsi. Tämä perustuu profiiliin, joka luotiin sinusta, kun vierailit näillä sivustoilla.
- Olet klikannut verkkokaupan ”Black Friday” mainosta julkaisijan verkkosivustolla ja ostanut tuotteen. Klikkauksesi yhdistetään tähän ostokseen. Mainoksen klikkauksia mitataan, jotta tiedetään kuinka moni klikkaus johti ostoon.
- Olet klikannut julkaisijan sovelluksessa näkyvää "kansallisen korvapuustipäivän" mainosta. Julkaisija haluaa saada raportteja mainoskampanjan näyttämisestä ja klikkaamisesta kampanjatulosten optimoimiseksi.
- Olet lukenut blogikirjoituksen retkeilystä julkaisijan mobiilisovelluksessa ja klikannut linkkiä suositeltuun ja aiheeseen liittyvään julkaisuun. Klikkauksesi tallennetaan osoittamaan, että alkuperäinen retkeilyjulkaisu oli hyödyllinen ja kiinnosti sinua.Tämä mitataan sen selvittämiseksi, pitäisikö jatkossa tuottaa muita julkaisuja retkeilystä, ja mihin ne sijoitetaan mobiilisovelluksen aloitusnäytöllä.
- Sinulle näytettiin video muotitrendeistä, mutta sinä ja monet muut käyttäjät lopetitte katsomisen 30 sekunnin kuluttua. Näitä tietoja käytetään tulevien muotitrendejä koskevien videoiden oikean pituuden arviointiin.
- Verkkokirjakaupan omistaja haluaa raportin, josta käy ilmi verkkokaupasta ostoksia tehneiden tai tekemättömien vierailijoiden osuus, keski-ikä tai sukupuolijakauma. Sivustolla vierailusi ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiisi liittyviä tietoja käytetään ja yhdistetään muihin tällaisiin tietoihin edellä mainitun raportin tuottamiseksi.
- Mainostaja haluaa ymmärtää paremmin, minkä tyyppinen yleisö on nähnyt tai reagoinut tiettyyn mainokseen. Se pyytää tutkimuslaitosta vertaamaan mainoksen nähneiden käyttäjien ominaisuuksia samankaltaisten alustojen käyttäjien tyypillisiin ominaisuuksiin eri laitteilla. Vertailu osoittaa mainostajalle, että sen mainosyleisö katsoo mainoksia pääasiassa mobiililaitteilla, ja että yleisöön kuuluu todennäköisesti 45–60-vuotiaita.
- Tiedot toiminnastasi tässä palvelussa, kuten vuorovaikutuksestasi mainosten tai sisällön kanssa, voivat olla erittäin hyödyllisiä tuotteiden ja palveluiden parantamiseksi sekä uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi.Tämä tarkoitus ei sisällä käyttäjäprofiilien ja tunnisteiden kehittämistä tai parantamista.
- Mainostaja etsii tapaa näyttää mainoksia uudella päätelaitteella. Se kerää tietoja siitä, miten käyttäjät käyttävät päätelaitetta voidakseen rakentaa uuden mekanismin mainonnan näyttämiseksi.
- Verkkosivustolla on säätietoja koskeva osio. Säätiedot lisätään suoraan sivun alareunaan ja säätiedot valitaan likimääräisen sijaintisi perusteella (esimerkiksi näytetään Helsingin sääennuste, jos likimääräisen sijainnin perusteella arvioidaan sinun olevan Helsingissä).
- Urheilu-uutisten mobiilisovelluksessa on osio, joka käsittelee viimeisimpiä jalkapallo-otteluita. Kukin artikkeli sisältää videoita otteluiden kohokohdista. Jos kelaat videon nopeasti eteenpäin, tätä tietoa voidaan käyttää valitsemaan lyhyempi video, joka toistetaan seuraavaksi.
- Mainosvälittäjä toimittaa mainoksia eri mainostajilta kumppanisivustoilleen. Se huomaa, että mainoskampanjan klikkausten määrä lisääntyy huomattavasti ja käyttää klikkauksista kerättyjä tietoja määrittääkseen, että 80 % klikkauksista tulee boteilta ihmisten sijaan.
- Artikkelin linkin klikkaaminen siirtää sinut toiselle sivulle tai artikkelin toiseen osaan. Klikkaamisen yhteydessä 1) selaimesi lähettää pyynnön verkkosivustoon linkitetylle palvelimelle, 2) palvelin vastaa takaisin (”tässä on pyytämäsi artikkeli”) sisältäen teknisiä tietoja, jotta pyytämääsi artikkeliin kuuluvat tiedot/kuvat voidaan näyttää asianmukaisesti.
- Vieraillessasi verkkosivustolla sinulle tarjotaan vaihtoehtoa hyväksyä tai hylätä personoitu mainonta. Valintasi tallennetaan ja niitä käytetään eri mainoskumppaneiden kanssa kommunikointiin.