We and use cookies and other tracking technologies to improve your experience on our website. We may store and/or access information on a device and process personal data, such as your IP address and browsing data, for personalised advertising and content, advertising and content measurement, audience research and services development. Additionally, we may utilize precise geolocation data and identification through device scanning.
Please note that your consent will be valid across all our subdomains. You can change or withdraw your consent at any time by clicking the “Consent Preferences” button at the bottom of your screen. We respect your choices and are committed to providing you with a transparent and secure browsing experience.
Customize your consent preferences for Cookie Categories and advertising tracking preferences for Purposes & Features and Vendors below. You can give granular consent for each and . Most vendors require explicit consent for personal data processing, while some rely on legitimate interest. However, you have the right to object to their use of legitimate interest.
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Denna kategori innehåller endast cookies som säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen. Dessa cookies lagrar ingen personlig information.
Dessa cookies förbättrar webbplatsens funktionalitet och/eller möjliggör vissa funktioner eller egenskaper, men de är inte absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera. Om dessa cookies är inaktiverade kanske webbplatsen inte fungerar till sin fulla potential eller så kanske du inte kan använda vissa funktioner.
Dessa cookies samlar in information om användningen av webbplatsen, till exempel om de mest besökta sidorna och de mest använda funktionerna. Utifrån denna information kan webbplatsen optimeras för förbättrad användarvänlighet.
Marknadsföringscookies används för att spåra besökarnas surfvanor och aktivitet. Informationen används för att visa annonser som är relevanta utifrån besökarnas intressen. Marknadsföringscookies sparar personlig, identifierbar information som används för att rikta annonsering, och informationen som lagras av cookies kan delas med tredje parter, t.ex. sociala medieplattformar.
Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.
De flesta ändamål som beskrivs i detta meddelande är beroende av lagring eller åtkomst till information från din enhet när du använder en app eller besöker en webbplats. Till exempel kan en leverantör eller utgivare behöva lagra en cookie på din enhet vid ditt första besök på en webbplats för att kunna känna igen din enhet under dina kommande besök (genom att hämta information från denna cookie varje gång).
Reklam som presenteras för dig i den här tjänsten kan baseras på begränsade data, såsom webbplatsen eller appen du använder, din icke-exakta plats, din enhetstyp eller det innehåll du interagerar med (till exempel för att begränsa antalet gånger en annons visas för dig).
En biltillverkare vill, efter kontorstid, marknadsföra sina elbilar till användare som är miljömedvetna och som bor i en stad,. Reklamen visas på en sida med relaterat innehåll (till exempel en artikel om klimatförändringsåtgärder) efter kl. 18.30, för användare vars icke-exakta plats tyder på att de befinner sig i ett tätortsområde.
En stor producent av akvarellfärger vill genomföra en reklamkampanj online för sitt senaste akvarellsortiment. De vill diversifiera sin målgrupp för att nå så många amatörer och professionella konstnärer som möjligt och även undvika att visa annonsen bredvid felaktigt innehåll (till exempel artiklar om hur man målar sitt hus). Antalet gånger som annonsen har visats för dig detekteras och begränsas, för att undvika att den visas för ofta.
Information om din aktivitet i den här tjänsten (t.ex. formulär du skickar in, innehåll du tittar på) kan lagras och kombineras med annan information om dig (t.ex. information från din tidigare aktivitet i den här tjänsten och på andra webbplatser eller appar) eller liknande användare. Informationen används sedan för att skapa eller förbättra en profil om dig (som kan omfatta möjliga intressen och surfvanor). Denna och andra enheter kan (även senare) använda din profil för att visa reklam som verkar mer relevant baserat på dina eventuella intressen.
Om du läser flera artiklar om vilka cykeltillbehör det är bäst att köpa, kan denna information användas för att skapa en profil om ditt intresse för cykeltillbehör. En sådan profil kan användas eller förbättras senare, på samma eller en annan webbplats eller app, för att visa dig reklam för ett visst cykeltillbehörsmärke. Om du också tittar på en konfigurator för ett fordon på en webbplats för en tillverkare av lyxbilar, kan denna information kombineras med ditt intresse för cyklar för att finslipa din profil och göra ett antagande om att du är intresserad av lyxutrustning för din cykel.
Ett klädföretag vill marknadsföra sin nya kollektion av exklusiva barnkläder. Klädföretaget kontaktar en byrå som jobbar med klienter som i sin tur har välbärgade kunder (t.ex. exklusiva stormarknader). De ber byrån att skapa profiler med unga föräldrar eller par som kan antas ha hög inkomst och nyligen fått barn, så att dessa senare kan användas för att visa reklam på appar som tillhör samarbetspartner, baserat på dessa profiler.
Reklam som presenteras för dig på denna tjänst kan baseras på dina annonsprofiler, vilket kan återspegla din aktivitet i denna tjänst eller på andra webbplatser eller appar (som de formulär du skickar in, innehåll du tittar på), möjliga intressen och surfvanor.
En onlineåterförsäljare vill göra reklam för en rea på löparskor. Återförsäljaren vill rikta reklam till användare som tidigare tittat på löparskor på återförsäljarens mobilapp. Spårningstekniker kan användas för att identifiera att du tidigare har använt mobilappen för att söka efter löparskor och för att visa dig motsvarande annons i appen.
En profil som skapats för personaliserad reklam efter att en person har sökt efter cykeltillbehör på en webbplats, kan användas för att visa relevant reklam för cykeltillbehör på en mobilapp från en annan organisation.
Information om din aktivitet i den här tjänsten (t.ex. formulär du skickar in, annat än reklaminnehåll som du tittar på) kan lagras och kombineras med annan information om dig (t.ex. information från din tidigare aktivitet i den här tjänsten eller på andra webbplatser eller appar) eller liknande användare. Informationen används sedan för att skapa eller förbättra en profil om dig (som till exempel kan omfatta tänkbara intressen och surfvanor). Din profil kan (även senare) användas för att visa innehåll som verkar mer relevant baserat på dina tänkbara intressen, till exempel genom att anpassa en ordning för hur innehåll visas för dig, så att det blir ännu enklare för dig att hitta innehåll som matchar dina intressen.
Du läser flera artiklar om hur man bygger en trädkoja på en social medieplattform. Denna information kan läggas till i en profil för att markera ditt intresse för innehåll som är relaterat till utomhusaktiviteter samt gör-det-själv-guider (med syfte att tillåta personanpassning av innehåll, så att du till exempel får se fler blogginlägg och artiklar om trädkojor och timmerstugor i framtiden).
Du har tittat på tre videor om rymdutforskning i olika tv-appar. En nyhetsplattform du inte haft någon kontakt med kan då skapa en profil som markerar rymdutforskning som ett möjligt intresseämne för andra videos.
Innehåll som visas för dig på denna tjänst kan baseras på dina profiler för innehållsanpassning, vilket kan återspegla din aktivitet i denna eller andra tjänster (till exempel de formulär du skickar in, innehåll du tittar på), möjliga intressen och surfbeteenden. Profilerna kan användas bland annat för att anpassa ordningen för hur innehåll visas för dig, så att det är ännu lättare för dig att hitta innehåll (annat än reklam) som matchar dina intressen.
Du läser artiklar om vegetarisk mat på en social medieplattform och använder sedan ett oberoende företags matlagningsapp. Profilen som skapats om dig på den sociala medieplattformen kommer att användas för att presentera vegetariska recept på välkomstskärmen i matlagningsappen.
Du har tittat på tre videor om rodd på olika webbplatser. En oberoende videodelningsplattform kommer att rekommendera fem andra videor om rodd som kan vara av intresse för dig när du använder din tv-app, baserat på en profil som skapats om dig när du besökte de olika webbplatserna för att titta på onlinevideor.
Information om vilken reklam som visas för dig och hur du interagerar med den kan användas för att avgöra hur bra en annons har fungerat för dig eller andra användare och om målen för reklamen uppnåddes. Till exempel huruvida du såg en annons, om du klickade på den, om det fick dig att köpa en produkt eller besöka en webbplats osv. Detta är till stor hjälp för att förstå reklamkampanjernas relevans.
På en utgivares webbplats har du klickat på en annons som gäller en onlinebutiks Black Friday-rabatt, och sedan köpt en produkt. Ditt klick kommer att länkas till detta köp. Din och andra användares interaktion kommer att mätas för att veta hur många av klicken på annonsen som ledde till ett köp.
I en utgivares app är du en av väldigt få som har klickat på en onlinebutiks annons om en rabatt i samband med International Appreciation Day. Utgivaren vill ha rapporter för att förstå hur ofta en specifik annonsplacering i appen, och särskilt annonsen som rör International Appreciation Day, har visats för dig eller andra användare eller hur ofta du eller de har klickat på den, för att hjälpa utgivaren och utgivarens partner (t.ex. byråer) att optimera annonsplaceringar.
Information om vilket innehåll som visas för dig och hur du interagerar med det kan användas för att avgöra om innehållet (annat än reklam) t.ex. nådde sin avsedda målgrupp och matchade dina intressen. Till exempel om du läser en artikel, tittar på en video, lyssnar på en poddsändning eller tittar på en produktbeskrivning, hur lång tid du tillbringade i den här tjänsten och de webbsidor du besöker osv. Detta är till stor hjälp för att förstå relevansen av innehåll (annat än reklam) som visas för dig.
Du har läst ett blogginlägg om vandring på en utgivares mobilapp och följt en länk till ett rekommenderat och relaterat inlägg. Dina interaktioner kommer att registreras och visar att det första vandringsinlägget var användbart för dig och att det lyckades intressera dig för det relaterade inlägget. Detta kommer att mätas för att veta om man ska skapa fler inlägg om vandring i framtiden och var man ska placera dem på startskärmen i mobilappen.
Du fick se en video om modetrender, men du och flera andra användare slutade titta efter 30 sekunder. Denna information används sedan för att utvärdera rätt längd på framtida videor om modetrender.
Rapporter kan genereras baserat på kombinationen av datauppsättningar (som användarprofiler, statistik, marknadsundersökningar, analysdata) avseende dina och andra användares interaktioner med reklaminnehåll eller annat än reklaminnehåll, för att identifiera vanliga egenskaper (till exempel för att bestämma vilka målgrupper som är mer mottagliga för en annonskampanj eller för visst innehåll).
Ägaren till en onlinebokhandel vill ha kommersiell rapportering som visar andelen besökare som besökte och lämnade bokhandelns webbplats utan att köpa något, eller som tittade på och köpte månadens kändissjälvbiografi, liksom medelåldern och fördelningen av män/kvinnor i varje kategori. Uppgifter som rör din navigering på webbplatsen och dina personliga egenskaper används sedan och kombineras med andra sådana uppgifter för att ta fram denna statistik.
En annonsör vill få bättre förståelse för vilken typ av publik som interagerar med annonsörens annonser. Annonsören uppmanar ett forskningsinstitut att jämföra egenskaperna hos användare som interagerade med annonsen med typiska attribut hos användare av liknande plattformar, över olika enheter. Denna jämförelse visar annonsören att annonspubliken huvudsakligen får tillgång till annonserna via mobila enheter och sannolikt befinner sig i åldersintervallet 45–60 år.
Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.
En teknikplattform som arbetar med en leverantör av sociala medier märker en ökning i antalet användare av mobilappar och ser baserat på deras profiler att många av dem ansluter via mobila anslutningar. Plattformen använder en ny teknik för att leverera annonser som är formaterade för mobila enheter och som har låg bandbredd, för att förbättra deras prestanda.
En annonsör letar efter ett sätt att visa annonser på en ny typ av konsumentenhet. Annonsören samlar in information om hur användare interagerar med denna nya typ av enhet för att avgöra om annonsören kan bygga en ny mekanism för att visa reklam på denna typ av enhet.
Innehåll som visas för dig på den här tjänsten kan baseras på begränsade data, såsom webbplatsen eller appen du använder, din exakta plats, din enhetstyp eller vilket innehåll du interagerar (eller har interagerat) med (till exempel för att begränsa antalet gånger en annons visas för dig).
En resetidning har publicerat en artikel på sin webbplats om de nya onlinekurser som en språkskola erbjuder, för att förbättra reseupplevelser utomlands. Skolans blogginlägg infogas direkt längst ner på sidan och väljs utifrån din icke-exakta plats (till exempel blogginlägg som förklarar kursplanen för andra språk än språket i det land där du befinner dig).
En mobilapp för sportnyheter har startat en ny sida med artiklar som rapporterar om de senaste fotbollsmatcherna. Varje artikel innehåller videor från en separat streamingplattform som visar höjdpunkterna i varje match. Om du snabbspolar en video kan denna information användas för att välja en kortare video att spela upp härnäst.
Dina uppgifter kan användas för att övervaka och förhindra ovanliga och eventuellt bedrägliga aktiviteter (t.ex. avseende reklam, annonsklick från robotar) och säkerställa att system och processer fungerar korrekt och säkert. De kan också användas för att korrigera eventuella problem som du, utgivaren eller annonsören kan stöta på i leveransen av innehåll och annonser och i din interaktion med dem.
En reklamförmedlare levererar annonser från olika annonsörer till sitt nätverk av partnerwebbplatser. Reklamförmedlaren märker en stor ökning av klick på annonser som rör en annonsör och använder data om källan till klicken för att fastställa att 80 % av alla klick kommer från robotar snarare än personer.
Viss information (t.ex. en IP-adress eller en enhets kapacitet) används för att säkerställa innehållets eller reklamens tekniska kompatibilitet och för att underlätta överföringen av innehållet eller annonsen till din enhet.
Om du klickar på en länk i en artikel skickas du normalt till en annan sida eller del av artikeln. För att uppnå detta 1) skickar din webbläsare en begäran till en server som är länkad till webbplatsen, 2) svarar servern (”här är artikeln du bad om”), med hjälp av teknisk information som automatiskt ingår i begäran som skickas av din enhet, för att korrekt visa informationen/bilderna som är en del av artikeln du begärde. Tekniskt sett är sådant informationsutbyte nödvändigt för att leverera det innehåll som visas på din skärm.
De inställningar du gör för de ändamål och enheter som anges i detta meddelande sparas och görs tillgängliga för de aktuella enheterna i form av digitala signaler (t.ex. en teckensträng). Detta är nödvändigt för att leverera denna tjänst och säkerställa att de aktuella enheterna respekterar dina val.
När du besöker en webbplats och erbjuds att samtycka eller inte samtycka till användningen av profiler för personanpassad reklam så sparas ditt val och görs tillgängligt för reklamleverantörer, så att reklam som presenteras för dig följer dina preferenser.
Information om din aktivitet på den här tjänsten kan matchas och kombineras med annan information om dig och kommer från olika källor (till exempel din aktivitet på en separat onlinetjänst, din användning av ett lojalitetskort i butik eller dina svar på en undersökning), till stöd för de ändamål som förklaras i detta meddelande.
Till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande kan din enhet anses som att den sannolikt är kopplad till andra enheter som tillhör dig eller ditt hushåll (till exempel för att du är inloggad i samma tjänst på både din telefon och din dator, eller för att du kan använda samma internetanslutning på båda enheterna).
Din enhet kan särskiljas från andra enheter baserat på information som funktionen automatiskt skickar vid åtkomst till internet (till exempel IP-adressen för din internetanslutning eller vilken typ av webbläsare du använder) till stöd för de ändamål som anges i detta meddelande.
Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.