Integritetsöversikt
Customize your consent preferences for Cookie Categories and advertising tracking preferences for Purposes & Features and Vendors below. You can give granular consent for each and . Most vendors require explicit consent for personal data processing, while some rely on legitimate interest. However, you have the right to object to their use of legitimate interest.
- De flesta ändamål som beskrivs i detta meddelande är beroende av lagring eller åtkomst till information från din enhet när du använder en app eller besöker en webbplats. Till exempel kan en leverantör eller utgivare behöva lagra en cookie på din enhet vid ditt första besök på en webbplats för att kunna känna igen din enhet under dina kommande besök (genom att hämta information från denna cookie varje gång).
- En biltillverkare vill, efter kontorstid, marknadsföra sina elbilar till användare som är miljömedvetna och som bor i en stad,. Reklamen visas på en sida med relaterat innehåll (till exempel en artikel om klimatförändringsåtgärder) efter kl. 18.30, för användare vars icke-exakta plats tyder på att de befinner sig i ett tätortsområde.
- En stor producent av akvarellfärger vill genomföra en reklamkampanj online för sitt senaste akvarellsortiment. De vill diversifiera sin målgrupp för att nå så många amatörer och professionella konstnärer som möjligt och även undvika att visa annonsen bredvid felaktigt innehåll (till exempel artiklar om hur man målar sitt hus). Antalet gånger som annonsen har visats för dig detekteras och begränsas, för att undvika att den visas för ofta.
- Om du läser flera artiklar om vilka cykeltillbehör det är bäst att köpa, kan denna information användas för att skapa en profil om ditt intresse för cykeltillbehör. En sådan profil kan användas eller förbättras senare, på samma eller en annan webbplats eller app, för att visa dig reklam för ett visst cykeltillbehörsmärke. Om du också tittar på en konfigurator för ett fordon på en webbplats för en tillverkare av lyxbilar, kan denna information kombineras med ditt intresse för cyklar för att finslipa din profil och göra ett antagande om att du är intresserad av lyxutrustning för din cykel.
- Ett klädföretag vill marknadsföra sin nya kollektion av exklusiva barnkläder. Klädföretaget kontaktar en byrå som jobbar med klienter som i sin tur har välbärgade kunder (t.ex. exklusiva stormarknader). De ber byrån att skapa profiler med unga föräldrar eller par som kan antas ha hög inkomst och nyligen fått barn, så att dessa senare kan användas för att visa reklam på appar som tillhör samarbetspartner, baserat på dessa profiler.
- En onlineåterförsäljare vill göra reklam för en rea på löparskor. Återförsäljaren vill rikta reklam till användare som tidigare tittat på löparskor på återförsäljarens mobilapp. Spårningstekniker kan användas för att identifiera att du tidigare har använt mobilappen för att söka efter löparskor och för att visa dig motsvarande annons i appen.
- En profil som skapats för personaliserad reklam efter att en person har sökt efter cykeltillbehör på en webbplats, kan användas för att visa relevant reklam för cykeltillbehör på en mobilapp från en annan organisation.
- Du läser flera artiklar om hur man bygger en trädkoja på en social medieplattform. Denna information kan läggas till i en profil för att markera ditt intresse för innehåll som är relaterat till utomhusaktiviteter samt gör-det-själv-guider (med syfte att tillåta personanpassning av innehåll, så att du till exempel får se fler blogginlägg och artiklar om trädkojor och timmerstugor i framtiden).
- Du har tittat på tre videor om rymdutforskning i olika tv-appar. En nyhetsplattform du inte haft någon kontakt med kan då skapa en profil som markerar rymdutforskning som ett möjligt intresseämne för andra videos.
- Du läser artiklar om vegetarisk mat på en social medieplattform och använder sedan ett oberoende företags matlagningsapp. Profilen som skapats om dig på den sociala medieplattformen kommer att användas för att presentera vegetariska recept på välkomstskärmen i matlagningsappen.
- Du har tittat på tre videor om rodd på olika webbplatser. En oberoende videodelningsplattform kommer att rekommendera fem andra videor om rodd som kan vara av intresse för dig när du använder din tv-app, baserat på en profil som skapats om dig när du besökte de olika webbplatserna för att titta på onlinevideor.
- På en utgivares webbplats har du klickat på en annons som gäller en onlinebutiks Black Friday-rabatt, och sedan köpt en produkt. Ditt klick kommer att länkas till detta köp. Din och andra användares interaktion kommer att mätas för att veta hur många av klicken på annonsen som ledde till ett köp.
- I en utgivares app är du en av väldigt få som har klickat på en onlinebutiks annons om en rabatt i samband med International Appreciation Day. Utgivaren vill ha rapporter för att förstå hur ofta en specifik annonsplacering i appen, och särskilt annonsen som rör International Appreciation Day, har visats för dig eller andra användare eller hur ofta du eller de har klickat på den, för att hjälpa utgivaren och utgivarens partner (t.ex. byråer) att optimera annonsplaceringar.
- Du har läst ett blogginlägg om vandring på en utgivares mobilapp och följt en länk till ett rekommenderat och relaterat inlägg. Dina interaktioner kommer att registreras och visar att det första vandringsinlägget var användbart för dig och att det lyckades intressera dig för det relaterade inlägget. Detta kommer att mätas för att veta om man ska skapa fler inlägg om vandring i framtiden och var man ska placera dem på startskärmen i mobilappen.
- Du fick se en video om modetrender, men du och flera andra användare slutade titta efter 30 sekunder. Denna information används sedan för att utvärdera rätt längd på framtida videor om modetrender.
- Ägaren till en onlinebokhandel vill ha kommersiell rapportering som visar andelen besökare som besökte och lämnade bokhandelns webbplats utan att köpa något, eller som tittade på och köpte månadens kändissjälvbiografi, liksom medelåldern och fördelningen av män/kvinnor i varje kategori. Uppgifter som rör din navigering på webbplatsen och dina personliga egenskaper används sedan och kombineras med andra sådana uppgifter för att ta fram denna statistik.
- En annonsör vill få bättre förståelse för vilken typ av publik som interagerar med annonsörens annonser. Annonsören uppmanar ett forskningsinstitut att jämföra egenskaperna hos användare som interagerade med annonsen med typiska attribut hos användare av liknande plattformar, över olika enheter. Denna jämförelse visar annonsören att annonspubliken huvudsakligen får tillgång till annonserna via mobila enheter och sannolikt befinner sig i åldersintervallet 45–60 år.
- En teknikplattform som arbetar med en leverantör av sociala medier märker en ökning i antalet användare av mobilappar och ser baserat på deras profiler att många av dem ansluter via mobila anslutningar. Plattformen använder en ny teknik för att leverera annonser som är formaterade för mobila enheter och som har låg bandbredd, för att förbättra deras prestanda.
- En annonsör letar efter ett sätt att visa annonser på en ny typ av konsumentenhet. Annonsören samlar in information om hur användare interagerar med denna nya typ av enhet för att avgöra om annonsören kan bygga en ny mekanism för att visa reklam på denna typ av enhet.
- En resetidning har publicerat en artikel på sin webbplats om de nya onlinekurser som en språkskola erbjuder, för att förbättra reseupplevelser utomlands. Skolans blogginlägg infogas direkt längst ner på sidan och väljs utifrån din icke-exakta plats (till exempel blogginlägg som förklarar kursplanen för andra språk än språket i det land där du befinner dig).
- En mobilapp för sportnyheter har startat en ny sida med artiklar som rapporterar om de senaste fotbollsmatcherna. Varje artikel innehåller videor från en separat streamingplattform som visar höjdpunkterna i varje match. Om du snabbspolar en video kan denna information användas för att välja en kortare video att spela upp härnäst.
- En reklamförmedlare levererar annonser från olika annonsörer till sitt nätverk av partnerwebbplatser. Reklamförmedlaren märker en stor ökning av klick på annonser som rör en annonsör och använder data om källan till klicken för att fastställa att 80 % av alla klick kommer från robotar snarare än personer.
- Om du klickar på en länk i en artikel skickas du normalt till en annan sida eller del av artikeln. För att uppnå detta 1) skickar din webbläsare en begäran till en server som är länkad till webbplatsen, 2) svarar servern (”här är artikeln du bad om”), med hjälp av teknisk information som automatiskt ingår i begäran som skickas av din enhet, för att korrekt visa informationen/bilderna som är en del av artikeln du begärde. Tekniskt sett är sådant informationsutbyte nödvändigt för att leverera det innehåll som visas på din skärm.
- När du besöker en webbplats och erbjuds att samtycka eller inte samtycka till användningen av profiler för personanpassad reklam så sparas ditt val och görs tillgängligt för reklamleverantörer, så att reklam som presenteras för dig följer dina preferenser.