Pesitkö autosi? Täältä löydät vielä likaa ja pesuvettä
Auton maalipinta helmeilee. Puhtaat vesipisarat kiiltelevät vastapestyn pellin ja ikkunoiden ulkopinnalla. Auto näyttää puhtaalta, olitpa sitten käynyt automaattipesussa tai pessyt ajokkisi itse painepesurilla ja käsinpesuvehkeillä. Mutta onko auto todella puhdas? Kyllä ja ei – pari juttua kannattaa vielä tehdä!
Kaikki vesi ei ole puhdasta
Harvoin autoa tulee pesun jälkeen huuhdeltua niin hyvin, etteikö pestyn pinnan päälle olisi jäänyt hieman pesuainetta ja jopa likaakin. Huuhteluvesi kannattaa aktiivisesti poistaa – ei kuivattaa.
Aloita kuivaamalla suuret vesimäärät kumilastalla ja näin olet jo pitkällä. Tehtävään sopii kahvallinen Aqua-away -kuivain. Homma ei kuitenkaan ole vielä tässä. Seuraavaksi ota esiin hyvin imevä autopyyhe.
Aloita pyyhkiminen ikkunoista ja peileistä. Pyyhi sitten ajovalot. Seuraavaksi kuivaa katolta ja konepelliltä kaikki se vesi, jota et saanut kiinni kumilastalla. Hifistelijä-automiehet saattavat kertoa sinulle jonkin muun työjärjestyksen, jolla ei välttämättä ole väliä, mutta seuraavalla on: älä koskaan pyyhi samalla pyyhkeellä ensin auton helmoja, vanteita tai ovikoteloita. Tällöin saattaisit naarmuttaa maalipintaa viemällä hiekanmurusen liinan ja maalipinnan väliin.
Auto on nyt kuivattu ulkopuolelta kumilastalla ja pyyhkeellä. Vielä ei kuitenkaan ole valmista, ja nyt alkaa se hauska osuus, jota moni ei tule ajatelleeksi. Auton ulkopuolelta ei koskaan pääse käsiksi ovien ja tavaratilan sisäpuolella oleviin pintoihin.
Pyyhkeelle lisätöitä
Avaa ovet ja takaluukku ja katso maalipintaa. Näyttääkö puhtaalta? Tuskin. Rungosta, pystypilareista, ovista ja takaluukusta löytyy aimo annos likavettä, pesuainevaahtoa ja kovaankin pinttynyttä likaa.
Jatka töitä autopyyhkeellä. Aloita koteloiden pyyhkiminen ylhäältä alaspäin esimerkiksi ovien tiivisteistä. Ylätiivisteet ovat yleensä vain märkiä, mutta mitä alemmas siirryt pyyhkimään, kohtaat lilluvaa pesuainevettä, pikeä, likaa ja jopa kiviä.
Kun olet aloittanut ovien ja ovikoteloiden pyyhkimisen, älä enää palaa samalla pyyhkeellä pyyhkimään kattoa, konepeltiä tai kylkiä. Näin varmistut siitä, ettet tuo maantiepikeä tai suorastaan hiekkaa puhtaalle maalipinnalle. Kunhan muistat työjärjestyksen, niin selviät useimmiten hommasta yhdellä ja samalla autopyyhkeellä, jolla pyyhit auton ulkopuolen.
Tässäkin hommassa, kuten kaikessa siivoamisessa, anna itsellesi armoa. Jos kuivaat ja puhdistat ovikoteloita nyt ensimmäistä kertaa, saattaa lian määrä tuntua ylivoimaisen suurelta. Tärkeintä kuitenkin on ottaa ovikoteloiden pyyhkiminen tavaksi joka pesun yhteydessä. Jos teet homman säännöllisesti, tulet jatkossa pärjäämään auton kuivaamisesta yhdellä pyyhkeellisellä.
Ovien ja karmien kuivaamisesta usein kiittävät myös vaatteesi. Likaisista karmeista ja oveista tarttuu huomaamatta vaatteisiin ilkeät likaraidat.
Eikö auto olekaan tiivis?
Miksi auton maalattu pinta sitten likaantuu ovien ja takaluukun alta? Eikö autoa olekaan rakennettu tiiviiksi? Vastaus piilee kumitiivisteen sijoittelussa. Sulje auton ovi ja katso rungon ja oven välistä rakoa. Niin, siinähän on rako. Vettä ja likaa pääsee siis väistämättä tiivisteeseen saakka. Kumitiiviste on puolustuksen viimeinen linja veden pääsyssä matkustamoon, ja ehjässä autossa matkustajat eivät tietenkään kastu, vaikka istuisivat marketin pesukadulla painepesurien rummuttaessa auton kylkiä. Kumitiivisteen on puolestaan oltava suojattuna pellin alla, koska muuten tiivisteet kuluisivat ennen aikojaan.
Kuivausvälineet kuntoon
Jutussa käytimme Kungs-autonhoitotuotesarjan kuivausvälineitä. Kuivaustyö kannattaa aloittaa Aqua-away -kuivaimella ja jatkaa työtä erittäin imukykyisellä Super Dry -autopyyhkeellä, jonka voi konepestä, eli yksi pyyhe palvelee pitkään! Tutustu myös näppärään Quick-wiper -kumilastaan, joka mahtuu oven säilytyskoteloon tai hansikaslokeroon.